Metoda Warnkego to skuteczna metoda terapeutyczna stosowana na całym świecie.
Trening słuchowy Metodą Warnkego a zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD)
Zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD) to zespół objawów, które wynikają z deficytów opracowania informacji akustycznej w ośrodkowej części układu słuchowego pomimo prawidłowej czułości słuchu obwodowego.
Istnieje całe spektrum metod i treningów dedykowanych usprawnieniu pracy ośrodkowego układu słuchowego. Aby zaproponować konkretne rozwiązania, należy właściwie zdiagnozować profil zaburzenia APD. Właściwie ukierunkowana terapia pozwala na wymierne efekty w stosunkowo krótkim czasie oraz przeniesienie efektów terapii do codziennego funkcjonowania.
Profile zaburzeń przetwarzania słuchowego
Zaburzenia w obszare dekodawania słuchowego
Cechy zaburzenia:
błędne dekodowanie fonetyczne niewłaściwa separacja i integracja obuuszna, nieprawidłowe procesy czasowe.
Charakterystyczne trudności z jakimi borykają się pacjenci:
- Problemy z zapamiętaniem zadań (złożonych z kilku etapów),
- Potrzeba większej ilości czasu, aby rozpoznać i przetwarzać usłyszane informacje,
- Częste problemy behawioralne, problemy językowe (np. problemy z rozwojem słownictwa u dzieci, rozumieniem języka, nauki nowego języka),
- Trudności z przeliterowaniem słowa, zrozumieniem tekstu
Pacjenci mogą mieć trudności w zapamiętywaniu, powtarzaniu trudnych wyrazów i dłuższych zdań, zapamiętywaniu ciągów słownych oraz syntezowaniu sylab i głosek w wyrazie. Ponadto charakteryzuje je niewielki zasób słów i stosowanie agramatyzmów.
Zaburzenia wymiany międzypółkulowej oraz integracji słuchowo-wzrokowej
Cechy zaburzenia:
trudności w zakresie procesów czasowych, obuusznej integracji i separacji, rozumienia mowy w szumie.
Występowanie tych zaburzeń powoduje następujące rodzaje problemów:
- Osoby ucząc się słów, nie potrafią prawidłowo spostrzegać i zapamiętywać obrazu poszczególnych liter oraz całych struktur graficznych, kształtów graficznych, liter z pamięci i z modelu (mylą podobne litery i znaki, gubią drobne elementy liter).
- Zaburzenie percepcji słuchowej może powodować trudności w syntezowaniu słów, nieprawidłowym zmiękczaniu liter, różnicowaniu pisowni j-i, opuszczaniu liter, sylab w wyrazach i wyrazów w zdaniach. Ponadto dużą trudność sprawia pisanie ze słuchu.
Zaburzenia prozodyczne
Osoby z tymi zaburzeniami nie umieją odpowiednio intonować i rozumieć intencji wypowiedzi. Często nie są w stanie wykorzystać intonacji, jako środka komunikacji. Zaburzona jest również płynność wypowiedzi czyli utrzymanie wypowiedzi w odpowiednim tempie i rytmie.
Zaburzenia te często występują u osób z autyzmem, zespołem Aspergera, chorobą Huntingtona, jak również u osób po udarach mózgu.
Trening z wykorzystaniem metody Warnkego u osób z APD:
pozwala na efektywne wsparcie problemów w takich obszarach jak: integracja wzrokowo-słuchowa, przetwarzanie czasowe dźwięku, rozpoznawanie wzorców słuchowych, lokalizacja dźwięku, rozpoznawanie sekwencji dźwięku, rozumienie mowy w naturalnym środowisku.
Wykorzystanie Metody Warnkego w afazji
Afazja to zaburzenie funkcji językowych powstałe w wyniku uszkodzenia mózgu. Istnieją różne podziały afazji – najbardziej znanym podziałem afazji w literaturze jest rozróżnienie afazji sensorycznej i motorycznej.
Metoda Warnkego pozwala na wsparcie terapii osób z afazją wykorzystując:
- Trening funkcji centralnych
- Trening lateralny
- Trening selektywności percepcji słuchowej
- Trening literowania wzrokowego
- Ćwiczenia wspomagające koordynację wzrokowo-ruchową za pomocą drążka do balansowania
Ćwiczenia w Metodzie Warnkego wykonywane są z wykorzystaniem dostępnych materiałów dedykowanych do metody, innych materiałów wykorzystywanych w terapii logopedycznej, urządzenia Audio4Lab, programów komputerowych przygotowanych do metody.
Wykorzystanie Metody Warnkego w dysleksji
Dysleksja to zaburzenia, których główną cechą są specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania.
W literaturze nie istnieje jedna przyczyna problemów dyslektycznych. Znanych jest 12 zależności między różnymi zaburzeniami funkcji sensorycznych i/lub motorycznych, a problemami związanymi z dysleksją:
- Trudności w czytaniu i pisaniu mają źródło w deficytach automatyzacji w obszarze wzrokowym (obuoczne widzenie /w tym stereoskopowe/ nieprawidłowych ruchów sakkadowych, nieprawidłowości w spostrzeganiu dynamicznym)
- Trudności z synchronicznym wystukiwaniem zadanego rytmu (zaburzenia koordynacji słuchowo-ruchowej)
- Problemy z utrzymaniem równowagi
- Trudności z szybką reakcją ruchową na bodziec słuchowy lub wzrokowy
- Problemy z rozpoznawaniem fonemów (lub głosek)
- Trudności z ocenianiem kolejności występowania dźwięków
- Trudności z rozpoznawaniem wzorców słuchowych
- Trudności z dostępem do słownictwa
- Problemy z krótkotrwałym zapamiętywaniem
- Problemy z różnicowaniem tonów
- Zaburzona wrażliwość na dźwięki
- Deficyty słyszenia kierunkowego (lokalizacji źródła dźwięku)
W terapii dysleksji za pomocą Metody Warnkego stosuje się następujące treningi:
- Trening funkcji podstawowych
- Trening lateralny
- Trening literowania wzrokowego